حرکت در ایران قاجار

هنگامی‌که در بهمن ۱۳۹۶خورشیدی، طرح برگزاری یک نمایشگاه مشترک بین ایران و فرانسه با تکیه بر کرونوفوتوگرافی یا گاه‌نگاری  اِتیِن-ژول مَره (1904-1830م) از سوی آقای دکتر​ تیه‌­ری پُودزُو، استاد دانشگاه ​بوُرْگُونْیْ، مطرح شد، هیچ تصوری از کرونوفوتوگرافی ایرانی نداشته و ​نمی‌­دانستیم که آیا مَره و همتای انگلیسی‌­اش ادوارد مایبریج (1904-1830م)، در ایران قاجار هم رهروانی داشته‌اند یا خیر.
نخست، به لطف استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد ستاری، مورخ عکاسی، با مجموعه عکس تیراندازی با کمان از سوی مظفرالدین‌میرزا  (1324-1269ق)  (441 ، 404 ، 423) آشنا شدیم و سپس، با راهنمایی‌­های استادان گرانقدری چون دکتر علیرضا قاسم‌­خان، مدیرعامل وقت موزه سینما، و مطالعه نوشته‌­های مرحوم دکتر شهریار عدل (1394-1322خ ) به درک بهتری از موضوع رسیدیم.
در این میان، به پیشنهاد خانم لیلا زندی، همکار وقتمان در عکسخانه شهر، طرح برگزاری نمایشگاه را با یاری خانم دکتر نفیسه‌­السادات عبدالبقایی، پژوهشگر نسخ خطی، به مدیریت وقت کاخ گلستان، آقای دکتر مسعود نصرتی، ارائه کردیم. شوق ایشان برای تاریخ بازنمایی حرکت در ایران (برای مثال، در سفالینه شهر سوخته )، منجر به هدایت ما به سمت متخصصین موزه سینما و پژوهشگاه میراث فرهنگی شد.
  همکاران آلبوم‌­خانه کاخ گلستان، به مدیریت خانم هلن اسدیان، رونگاشت بسیاری از عکس‌­های قاجار را در اختیارمان قرار دادند و در بهار و تابستان ۱۳۹۷ خورشیدی، پژوهش‌­های شباهنگ کوثر و خانم سمن صارمی در این مجموعه غنی، برای یافتن گاه‌­نگاره­‌های قاجار به انجام رسیدند. گرچه طی این دوران، به هیچ گاه‌­نگاره‌­ای برنخوردیم و جز نزد ابراهیم عکاسباشی و علی­‌خان حاکم (1320-1260ق)(3-6-294 ,1-6-294 ,2-6-294)، تلاشی مشابه را برای تجزیه حرکت ندیدیم، با ترفندهای پیشینیانمان برای بازنمایی حرکت بیشتر آشنا شدیم. از گاوهای بال­دارِ دروازه مللِ تخت جمشید (35-335) گرفته تا نقش­‌های برجسته فتحعلی‌­شاه قاجار (1250 -1183ق) (72-163 ,7-190) و الگوی ساسانیِ او در طاق بستان ( 18-171 ،62-171) ، پویایی را در جای‌­جای ایران به ­تماشا نشستیم. به تدریج، دیدگاهمان نسبت به موضوع دچار تحول شد و پس از مشورت با همتای فرانسوی، به این نتیجه رسیدیم که دیگر نه در جستجوی صِرفِ مشابه ایرانیِ این نوآوری غربی، که در طلب رویکرد ایرانی نسبت به بازنمایی و ثبت حرکت باشیم؛ چه در آیین­‌ها (54-894 ,57-894 ,29-683)؛ چه در نقوش باستانی (16 -335 , 21-335 , 2-335)، چه نزد مردمی که در فلات ایران ساکن شدند ( 1-10-137) و برای هماهنگی با طبیعت پویا، کوچ‌­روی اختیار کردند (18-169, 17-169) و برای دفاع از سرزمینشان، سواری (20-148 ,45-401 ,44-401) ، تیراندازی و کُشتی (38-357 ,53-894) آموختند و با پویایی­‌شان، بر اهریمنان چیره شدند(بیشتر).
 به طول انجامیدن مراحل اداری و برخورد رویداد با همه­‌گیری کووید ۱۹، منجر به برگزاری نمایشگاه به ­صورت‌ مجازی، با حمایت مادی و معنوی سفارت فرانسه در ایران و مجموعه کاخ گلستان، به مدیریت خانم آفرین امامی، شد. آنچه در بخش قاجار این نمایشگاه به تصویر در­می‌­آید، منتخبی است از عکس­‌های یافت ­شده در مجموعه سایه آلبوم‌­خانه کاخ گلستان، چه واسطه ثبت­‌شان ایرانی بوده باشد و چه میهمان ایران.
 امید که تلاشمان مقبول افتد و از آرای ارزشمند صاحب­‌نظران بهره‌­مند شویم. ا​افزون بر بزرگوارانی که ذکرشان رفت، قدردان یاری پروردگار و همراهانی هستیم که نامشان در ادامه می­‌آید:
آقایان کریستیان دَرلُو، آهنگ کوثر، سینا ییلاق­‌بیگی، محمدرضا طهماسب­‌پور، محمد بهشتی، احمد محیط طباطبایی،  مهدی دهقانی‌­زاده، کاوه معین­‌پور، رضا صوفی، پُل اِدواردز، علیرضا عباسی، محسنی و روشن؛ خانم‌­ها محدثه زینلی، سارا بهادری، حبیبه خاتمی، فرزانه اشراقی، رؤیا آتشتر، نیکی (آذرتاج) دوائی، مریم کامیار، مهشید اسماعیل‌­پور خامنه، آزاده حکمی، فرناز خطیبی، فاطمه هنرمند، منصوره آزادواری، شیده مستوفی، سارا خداکرمی، سارا حیدری، المیرا عابدی، طاهره ملامحمدی، اَنیک لویی، کیمیا خدادادی‌­فر، فرشته درویش زانوسی، ملیحه شبانیان، فاطمه فقیهی، میترا مرادی، مریم خلیلی و دیگر عزیزانی که راه را برای به­‌ثمر رسانیدن این مهم هموار ساختند.

شباهنگ کوثر
 شانزدهم اردیبهشت 1400 خورشیدی

ميرزا ابراهيم­خان عكاس­باشى اولين عكاسى ايرانى بود كه به شيوه‌­اى هدف­مند به بررسى و مطالعات سكانس عكاسى پرداخت. در اين عكس­‌ها، حس حركت تداعى می‌شود. 

محمد ستاری
 مورخ عکاسی-مدرس دانشگاه

تلاش عکاس و مظفرالدین­‌میرزا برای خلق یک صفحه متحرک و ثبت آن، سال­‌ها پیش از ورود سینما به ایران، به تماشا گذاشته می‌­شود.

علیرضا قاسم‌­خان
 پژوهشگر-فیلمساز

Inv. 423

Inv. 404    16.9 * 12.2 cm

Inv. 441    16.9 * 12.1 cm

 ابراهیم عکاسباشی (1337-1291ق)
 تیر اندازی با کمان از سوی مظفرالدین‌‌‌‌میرزا،  به احتمال قوی در دوران ​ولایتعهدی مظفرالدین ­میرزا
  کاخ گلستان، نگاتیوهای شیشه‌­ایِ 423 (نشسته)، 404 (ایستاده،  12.2 * 16.9 سانتی­متر)،  441 (کمان کشیده،  12.1 * 16.9 سانتی­متر)

مجسمه همایونی در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی به دست علی‌اکبر حجار ساخته شده است. این اثر احتمالاً از مجسمه ویلهلم اول، پادشاه کشور پروس، گرته‌برداری شده است. گرچه ساخت آن ۸ سال قبل از ترور شاه به اتمام رسیده، اما شخصیت شاه در سن جوانی با بدنی پویا طراحی شده است.اسب شاه حالتی متحرک دارد. برخلاف نقش برجسته‌ها و آثار قبلی ساخته شده از شاه، این اثر مجسمه‌ای پویاست.

مهدی دهقانی‌­زاده
 مجسمه ­ساز-پژوهشگر هنر

Inv. 401-44

Inv. 401-45

منوچهر (??13-??12)
  مجسّمۀ تمثال مبارک اعلیحضرت اقدس همایون شاهنشاه کل ممالک محروسۀ ایران السّلطان صاحبقران ناصرالدین­‌شاه ارواح العالمین فدا است در قورخانه دارالخلافه ساخته شده است (چپ)
 قسمتی دیگر از عکس مجسّمه است (راست)، 1306ق
 کاخ گلستان، 44-401 (چپ) و 45-441 (راست)  

معرفی عکاسانِ قاجارِ

حاضر در نمایشگاه

پژوهشگر: حبیبه خاتمی

ابراهیم
  • نام عکاس: ابراهیم
  • نام کامل: معتمدالسلطان میرزا ابراهیم‌­خان
  • ملیت: ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت: ؟، ح. 1282ق
  • محل و تاریخ وفات: گیلان، 1335ق
  • محل فعالیت: تبریز - تهران
  • سال­های فعالیت: ولیعهدی و حکومت مظفرالدین‌­شاه
  • شیوه فعالیت:  -
  • آثار شاخص: میدان مشق تبریز و پرواز دادن بالن برای نخستین بار در ایران، فیلمبرداری از جشن گل بلژیک همزمان با ورود شاه به آنجا.
  • اطلاعات تکمیلی:  معتمدالسلطان میرزا ابراهیم­‌خان فرزند میرزا احمد­خان صنیع‌­السلطنه متولد حدود 1282 هجری قمری بود. او در اروپا عکاسی و گراوور سازی را آموخت و بعد از بازگشت به ایران، عکاس ولیعهد مظفرالدین‌­شاه در تبریز شده و عکس‌هایی از او در جامه­‌ها و با اشخاص گوناگون گرفته است. نمونه­‌هایی از این عکس‌­ها در آلبوم شماره 439 آلبوم‌­خانه کاخ گلستان موجودند. او عکس‌­هایی از میدان مشق تبریز و پرواز دادن بالن برای نخستین بار در ایران تهیه کرده است.  در سال ۱۳۱۴ هجری قمری همراه مظفرالدین شاه به تهران آمد و در عکاسخانه همکار پدرش شد. در سفر اول و دوم مظفرالدین‌­شاه به اروپا، به عنوان عکاس، همراه او بود. در سفر اول، شاه از نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ میلادی  پاریس دیدن کرد و پس از تماشای یک فیلم سینمایی، یک دستگاه کامل فیلمبرداری و نمایش فیلم خریداری و به ایران وارد کرد. این دستگاه در اختیار میرزا ابراهیم قرار داشت و فیلم جشن گل بلژیک در زمان توقف شاه در آنجا به‌­وسیله میرزا ابراهیم برداشته شد. ابراهیم بعد از مرگ مظفرالدین­‌شاه، خدمت دربار را ترک کرد و بعد از چند سال بیماری در سال 1335ق. در گیلان درگذشت. لازم به ذکر است که لقب صنیع­‌السلطنه بعد از مرگ پدر به او رسیده بود.[1]

[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 116-113

www.victorian-cinema.net

احمد
  • نام عکاس: احمد
  • نام کامل: میرزا احمد فرزند میرزا علی طبیب سنگلجی
  • ملیت: ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت:  1264
  • محل و تاریخ وفات: 1324
  • محل فعالیت: تهران
  • سال­های فعالیت: دهه نهم و دهم قرن 13 و اوایل قرن 14 (؟)
  • شیوه فعالیت: -
  • آثار شاخص : پرتره‌­ها و عکس‌­هایی از دارالفنون - پرتره­‌هایی از درباریان
  • اطلاعات تکمیلی:  میرزا احمد فرزند میرزا علی طبیب سنگلجی در سال 1264 دیده به جهان گشود. او در دارالفنون پزشکی می­‌خواند و به دلیل علاقه به علوم طبیعی عکاسی را بدون معلم آموخت و به عنوان شغل خود برگزید. دوستعلی خان نظام‌­الدوله معیر­الممالک به هزینه خود او را به اروپا فرستاد . کلیشه‌­سازی و گراوور سازی و چاپ و چینی‌­سازی و حکاکی را در آنجا آموخت. بعد از بازگشت، به‌­وسیله معیر به دربار معرفی و به عنوان عکاسباشی  عکاسخانه مبارکه دارالفنون مشغول به کار شد.  میرزا احمد بر بام مدرسه دارالفنون عکاسخانه  بنا کرد.[1] در دهه نهم و دهم قرن ۱۳ هجری قمری که ناصرالدین‌­شاه علاقه فراوانی به عکاسی داشت، میرزا احمدخان عکاسباشی کتابی به نام عمل عکاسی یا رساله در عکاسی نوشت و تقدیم ناصرالدین­‌شاه کرد که نسخه خطی آن در کتابخانه ملی در تهران موجود است (در سال 1290 هجری قمری). این اثر، یكی از رساله‌های معتبر در زمینه معرفی و شرح تكنیك‌های عكاسی مورد استفاده در صنعت چاپ در ایران است.[2] در سال­های 1293 و 1294 پرتره‌­هایی از وزیران، پیشخدمت­‌ها، نظامیان و ... تهیه کرد که در آلبومی در آلبوم­خانه کاخ گلستان نگه داری می شوند. وی از سوی مظفرالدین‌­شاه لقب صنیع­‌السلطنه را گرفت. در سفر اول مظفرالدین­‌شاه به فرنگ، احمد و پسرش ابراهیم‌­خان همراه شاه بودند. شاه به‌­واسطه آن­ها مقداری تجهیزات فیلمبرداری و نمایش فیلم و ماشین چاپ به ایران آورد. بعدها ملقب به مصور رحمانی شد و این نام، نام خانوادگی نوه­‌های او نیز شد. میرزا احمدخان عکاسباشی در سال 1324 چشم از جهان فروبست.[3] 

[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 78-75 

[2]  هویان، آندرانیک، ناصرالدین شاه عکاس، گلستان هنر، شماره 8، تابستان 1386، صص 60-52

[3] هویان، همان.  

لوئیجی پشه (Luigi Pesce)
  • نام عکاس: لوئیجی پشه (Luigi Pesce)
  • نام کامل: کلنل لوئیجی پشه (Luigi Pesce)
  • ملیت: ایتالیایی
  • محل و تاریخ ولادت: ناپل، 1827 م.
  • محل و تاریخ وفات: تهران، 1864/27/11 م.
  • محل فعالیت: ایران
  • سال­های فعالیت: دهۀ 1850 م.؟
  • شیوه فعالیت: -
  • آثار شاخص: تخت جمشید و بعضی دیگر از بناهای تاریخی ایران.
  • اطلاعات تکمیلی:  کلنل لوئیجی پشه، متولد 1827 میلادی در ناپل ایتالیا بود. او از جمله 6 تن افسرانی بود که به توصیه انگلیسی­‌ها برای تعلیم نظامیان وارد خدمت دولت ایران شده بودند. در ایران به او پشه‌­صاحب هم می­‌گفتند. از پشه، 26  قطعه عکس از تخت جمشید و قبر مادر سلیمان و نقش رستم (آلبوم شماره 335 آلبوم­خانه کاخ گلستان) موجود است.  وی عکس‌­های تخت جمشید را در سال 1274 هجری قمری گرفته است. پِشه آلبومی نیز از بناهای ایران در سال 1278 هجری قمری تهیه کرده به عنوان هدیه به کنت کاوور (Conte di Cavour) دولتمرد ایتالیایی به رم فرستاده و ادعا کرده اولین کسی است که از این مناظر و بناها عکس گرفته و پیش از او هیچکس به این کار دست نزده است. چند ماه قبل از آن هم، آلبومی از عکس های ایران آماده کرده و به عنوان هدیه به ویلهلم اول (Wilhelm I)، پادشاه پروس فرستاده بود. دو آلبوم دیگر از عکس­‌های پِشه به شماره‌­های 193 و 199 در آلبوم­خانه کاخ گلستان موجودند که کاخ‌­های تهران و اصفهان را نشان می‌دهند. او از مناظر گوناگون و ساختمان­‌های آن زمان تهران و جاهای دیگر ایران عکس‌­های بسیار جالب توجه برداشته و آلبوم می‌­ساخته است. پشه در سال 1864 میلادی در تهران درگذشت.[1] 

“Instructeur militaire auprès de l'armée royale iranienne, a pratiqué la photographie sur négatif papier en Iran entre 1853 et 1858 env.” [2]                                                  

[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، ص 19   

[2] http://data.bnf.fr/14978118/luigi_pesce   تاریخ دسترسی: چهارم اردیبهشت 1400

   

جلیل‌­الدوله امیر قاجار
  • نام عکاس: جلیل­‌الدوله امیر قاجار
  • نام کامل: امیر­خان جلیل­‌الدوله قاجار
  • ملیت: ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت: ؟، 1271ق.
  • محل و تاریخ وفات : ؟، 1346ق.
  • محل فعالیت: ایران
  • سال­های فعالیت: حدود اوایل قرن 14 هجری قمری
  • شیوه فعالیت: -
  • آثار شاخص: عکس­‌هایی از خراسان، لرستان و خوزستان
  • اطلاعات تکمیلی:  امیر­خان جلیل‌­الدوله قاجار فرزند سلطان محمد­میرزا سیف‌­الدوله، برادر سلطان عبد­المجید­میرزا عین­‌الدوله پسر سلطان احمد­میرزا عضد­الدوله فرزند فتحعلی شاه بود. او در سال 1271 هجری قمری چشم به جهان گشود. امیر­خان جلیل‌­الدوله مشهور به آقای داماد بود. در سال 1314 هجری قمری، عکس‌­هایی از خراسان گرفته که درآلبوم شماره 438 آلبوم­خانه کاخ گلستان موجودند. اولین خدمت او در زمان مظفرالدین‌­شاه، در سال  1318 هجری قمری، به همراه عین‌­الدوله، سفر به لرستان و خوزستان و تهیه عکس از آنجا بوده است. در ثبت لحظات زودگذر زندگی مهارت به خرج داده و بعد از عبد­الله‌­میرزا در این شیوه مبتکر بوده است. کیفیت عکس­‌های او برخلاف اغلب عکاسان مظفری خوب است. ظاهراً اولین بار با "اسباب فوری" عکس گرفته؛ یعنی شیشه‌­هایی با حساسیت بالا داشته که به او اجازه می­داده مدت زمان نوردهی را آن­قدر کوتاه کند که عکس خود را فوری بداند. عکاس به اهمیت سندی عکس فوری واقف بوده و از میزانسن نیز در عکس هایش استفاده کرده است. عکس‌­هایی از قم، شوشتر، حفاری­‌های فرانسویان در شوش، باستان­شناسان فرانسوی و قلعه شوش  به‌­وسیله امیر­خان جلیل­‌الدوله ثبت شده و موجودند. وی در سال 1346 هجری قمری، چشم از جهان فرو بست.[1]

  [1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 134-128   

حسینعلی
  • نام عکاس : حسینعلی
  • نام کامل : میرزا حسینعلی عکاسباشی
  • ملیت : ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت :  -
  • محل و تاریخ وفات :  -
  • محل فعالیت: ایران
  • سال­های فعالیت : 1307-1294
  • شیوه فعالیت :  -
  • آثار شاخص : عکس­‌هایی از شاه و همراهان در مکان­‌های مختلف از ییلاقات تا مراسم و سفرها
  • اطلاعات تکمیلی :  میرزا حسینعلی عکاسباشی از شاگردان دارالفنون بود که برای تکمیل عکاسی به اروپا فرستاده شد. او عکاس مخصوص ناصرالدین شاه بوده و زمانی نیز مدیریت عکاسخانه همایونی را بر عهده داشت. اعتمادالسلطنه در المآثر و الآثار در سال 1306 هجری قمری از او به عنوان عکاسباشی دربار نام برده است. همچنین، برادر کمال­‌الملک (میرزا ابوتراب نقاش) از روی برخی عکس­‌های او نقاشی کرده است.[1] 

[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 85-83  

رضا عکاسباشی
  • نام عکاس : رضا عکاسباشی
  • نام کامل : آقا رضا عکاسباشی
  • ملیت : ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت : 1259ق
  • محل و تاریخ وفات :  1307ق
  • سال­های فعالیت : شروع آموزش: 1275ق؛ کسب لقب عکاسباشی: 1280ق
  • شیوه فعالیت:  -
  • آثار شاخص : اولین عکاس خبرنگار ایران (عکس‌­های خراسان) - اولین عکاس بقاع متبرکه (حرم امام رضا) - اولین عکاس حرفه‌­ای که از هرچه شاه دستور می‌­داد عکس تهیه می­‌کرد.
  • اطلاعات تکمیلی :  آقا رضا عكاسباشی، ملقب به اقبال­السلطنه ( 1307-1259ق / 1889-1843م) پیشخدمت خاصه و عكاس رسمی دربار ناصری و نخستین عكاس حرفه­‌ای در تاریخ عكاسی ایران بود. آقا رضا عكاسباشی كه با لقب­‌های آجودان مخصوص و اقبال­‌السلطنه نیز نامیده می­شد، در تهران به دنیا آمد. او فرزند آقا اسماعیل جدیدالاسلام و برادر میرزا علینقی حكیم‌­الممالك، یكی از پزشكان مخصوص ناصرالدین­شاه و از غلام­‌بچه­‌ها و پیشخدمت‌­های او بود. آقا رضا به‌­خاطرِ داشتن هوش و استعداد، مورد توجه شاه قرار گرفت. روزنامه دولت علیۀ ایران شرح عكاس شدن او را چنین نوشته است: «آقا رضای پیشخدمت حضور مِهر ظهور مبارك... در تحصیل و تكمیل عمل فوتوگرافی یعنی عكاسی نهایت اهتمام به عمل آورده، مورد عنایات بلانهایت خسروانه آمده بر حسب فرمان مِهر لُمعان همایون، به اعطای لقب عكاسباشی سرافراز و مباهی گردید».[1] آقا رضا، عكاسی را نزد كارلهیان فرانسوی كه برای ترویج علم و عمل عكاسی به دستور ناصرالدین‌­شاه به ایران آمده بود، فرا گرفت و در 1280ق/ 1863م پس از مهارت یافتن در این فن، به لقب عكاسباشی سرافراز شد.[2] آلبوم­‌های بسیاری از عكس‌­های آقا رضا در كاخ گلستان و نزد برخی اشخاص نگهداری می­‌شوند. در بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی ناصرالدین‌­شاه، به‌­عنوان عكاس، وی را همراهی می­‌كرد و به­‌صورت گزارش­‌های تصویری از سفرها عكس تهیه می­‌كرد؛ مانند عكس­‌هایی كه در سفر خراسانِ شاه در  1284ق / 1867م، از حاج ملا هادی سبزواری، فیلسوف مشهور برداشت.[3] آقا رضا، نخستین سرپرست عكاسخانه همایونی[4] در كاخ گلستان بوده و بیش از سی سال در این سمت خدمت كرده‌ است.[5]  در 1301ق / 1883م به منصب ریاست قورخانه و آجودانی مخصوص ناصرالدین‌­شاه گمارده شده، در 1302ق / 1884م به اقبال‌­السلطنه ملقب، و در 1306ق / 1888م نیز ریاست توپخانه را عهده‌­دار شد. آثار عكاسی آقا رضا از نظر نخستین برخوردهای یك عكاس ایرانی با پدیده عكاسی، بسیار با­اهمیت و دارای ویژگی­‌های زیباشناختی ممتازی هستند.[6] او شاگردانی را برای عكسبرداری در دربار ناصرالدین‌­شاه تربیت كرد.[7]  وی در اواسط سال 1307ق / 1889م در باغ شخصی خود در آجودانیه شمیران درگذشت. می­‌گویند حاج حسین­علی‌­خان حاجب­‌الدوله، به دستور شاه او را به سبب مُراوده عاشقانه با فروغ‌الدوله، دختر ناصرالدین­‌شاه و همسر ظهیرالدوله، با نوشاندن قهوه قجری مسموم كرده است.[8]   

[1] روزنامۀ دولت علیۀ ایران، به كوشش جمشید كیان­‌فر و عنایت‌الله رحمانی، تهران، كتابخانه ملی، 1372، ج 2، ص 641  

[2] افشار، ایرج، گنجینۀ عكس­‌هایایران، تهران، نشر فرهنگ ایران، 1370، ص 37   

[3] همان، ص 33   

[4] همان،ص 38  

[5] به كوشش افشار، ایرج،چهل سال تاریخ ایران در دوره پادشاهی ناصرالدین­شاه. المآثر و الآثار، تهران، اساطیر، 1374، ج‌ 1، چ 2، ص 48   

[6] ستاری، محمد، «آقا رضا اولین عكاس حرفه­‌ای پُرتره در ایران»، نشریه هنرهای تجسمی، دوره جدید، ش 23، شهریورماه 1384، ص 23   

[7] طهماسب‌پور، محمدرضا، ناصرالدین، شاهِ عكاس، تهران، نشر تاریخ ایران، 1381، ص 118 نیز: آلبوم‌­خانه كاخ گلستان، آلبوم شماره 293 عكس‌های عتبات، یادداشتی از آقا­رضا عكاسباشی است كه «به فرمودۀ ناصرالدین­شاه، وی می­‌بایست یك نفر عكاس قابل را روانۀ عتبات عالیات كرده و عكس­‌هایی را از اماكن مقدسه تهیه نماید. "... خانه‌زاد هم عباسعلی بیك را كه در این عمل [عكاسی] سال­‌ها بود در عكاسخانۀ مباركه مشغول خدمت و تعلیم عكاسی بود، با مخارج دولتی و عزت تمام روانه و مأمور این خدمت نمود...."    

[8] بامداد، مهدی، تاریخ رجال ایران، تهران، زوّار، 1347، ج 1، صص 515- 514  

عبدالله قاجار
  • نام عکاس: عبدالله قاجار
  • نام کامل: عبدالله میرزا قاجار
  • ملیت: ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت: 1266ق
  • محل و تاریخ وفات: 1326ق
  • محل فعالیت: ایران
  • سال­‌های فعالیت: اوایل قرن 14ق
  • شیوه فعالیت: -
  • آثار شاخص: -
  • اطلاعات تکمیلی:  عبدالله میرزای قاجار، دومین عکاس مشهور و پُرکار ایرانی بعداز آقا­‌رضا خان اقبال­‌السلطنه، فرزند جهانگیر میرزای قاجار بود. او در سال 1266 هجری قمری چشم به جهان گشود. فن عکاسی را در دارالفنون آموخت و در عکاسخانه مبارکه دارالفنون مشغول به کار شد. در زمان وزارت علوم علیقلی­‌میرزا اعتضاد­‌السلطنه با کمک معیر الممالک، در حدود سال 1295 هجری قمری به فرنگستان فرستاده شد، فنون چاپ و عکاسی را به خوبی آموخت و به ایران بازگشت. وی در امور عکاسیِ مربوط به چاپ، توفیقی نیافت و بر عکاسی متمرکز شد. گویا نخستین عکس به عنوان عکاس دربار را بعد از بازگشت از اروپا در سال 1300هجری قمری گرفته است و در همین سال، مأموریت سفر و عکسبرداری از نواحی خراسان [آلبوم شماره 240 ] و در سال 1304ق، عکاسی از شهرهای ری، قم، تبریز، کرمانشاه و شیراز را انجام داده است. عبدالله میرزا بعد از مرگ ناصرالدین­‌شاه سفارش چندانی نداشت و سخت مأیوس شد. او در آخرین سال­‌های دوره ناصری و در دوره مظفری و چند سال بعد از آن، که چاپ کتاب و روزنامه در تهران فزونی یافته بود، چند سالی ریاست مطبعه شاهی را به عهده داشت. مظفرالدین­‌شاه محبتی مخصوص به عبدالله میرزا قاجار داشت و در سفر اول و دوم به اروپا، او را همراه خود برد. وی از هنگام حرکت از تهران، طی راه، همراهان، مراسم، اروپاییان، ساختمان­‌ها و ... عکس برداشته و تقدیم شاه کرده است. عبدالله میرزا در سال 1326 هجری قمری در شصت سالگی چشم از جهان فرو بست. [1]

 [1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 108-98  

علی­‌خان حاکم‌­ابن‌­قاسم
  • نام عکاس: علی­‌خان حاکم‌­ابن‌­قاسم
  • نام کامل: علی­‌خان حاکم‌­ابن‌­قاسم
  • ملیت: ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت: تهران، 1260ق
  • محل و تاریخ وفات : تهران، 1320ق
  • مکان فعالیت: شمال غرب ایران
  • سال­های فعالیت: نیمه دوم دوره قاجاریه
  • شیوه فعالیت: -
  • آثار شاخص  : گزارش تصویری از نواحی تحت حکومت
  • اطلاعات تکمیلی:  علی­‌خان حاکم‌­ابن‌­قاسم در سال 1260 هجری قمری در تهران متولد شد. وی عکاسی را همراه با زبان فرانسه، تاریخ و جغرافیا و مقدمات هندسه در سن­‌پترزبورگ آموخت. او پیشخدمت خاصه همایونی و حاکم مراغه، ارومیه، اردبیل و سنندج از نواحی شمال غرب بود و در دوره حکومت بر این مناطق، همواره به منظور تهیه گزارش مصور برای دارالخلافه در قالب کتاب عکس (آلبوم) از مناطق تحت حکومتش عکس می­‌گرفت. سه آلبوم از علی­‌خان در کاخ گلستان به ثبت رسیده که شماره آن­ها به نقل از یحیی ذکا، به ترتیب، 212، 223 و 294 است. او از جوانی تا پایان عمرعکاسی می­‌کرده و مجموعه عکس­‌های با ارزشی از خود به یادگار گذاشته است. [1]  کامران عدل درباره علی­‌خان می­‌نویسد: او شاید اولین کسی باشد که محیط زیست انسانی و طبیعی را بدون اینکه وظیفه اش باشد عکس­برداری کرده است. [2]  او در تهران و در سال 1320ق چشم از جهان فرو بست.[3] 

[1] نظری، فرهاد، کتاب عکس علی خان والی، گلستان هنر ، بهار 1388، شماره 15، صص 35-21  

[2] تاریخ دسترسی: 25 اردیبهشت 1400

[3] نظری، همان.   

منوچهر
  • نام عکاس : منوچهر
  • نام کامل : منوچهرخان عکاسباشی
  • ملیت: ایرانی
  • محل و تاریخ ولادت: -
  • محل و تاریخ وفات: -
  • مکان فعالیت: تبریز
  • سال­های فعالیت: اواسط و اواخر ولیعهدی مظفرالدین‌­شاه
  • شیوه فعالیت:  -
  • آثار شاخص: عکس‌های ولیعهد مظفرالدین­‌میرزا
  • اطلاعات تکمیلی:  در تقویم سال 1306 هجری قمری، از منوچهرخان به عنوان عکاسباشی ولیعهد و در تقویم سال 1303 هجری قمری، از او به عنوان عکاسباشی ناصرالدین­‌شاه نام برده شده است.[1]

  [1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 196-193  

نمایشگاه گردانان

  • تیه‌ری ​ پُودزُو، استاد دانشگاه بورگونی، فرانسه
  • شباهنگ کوثر، مدرس دانشگاه-پژوهشگر، ایران

با حمایت سخاوتمندانه

  • سفارت فرانسه در ایران 
  • دانشگاه بورگونی در دیژُون
  • لابراتوار CAPS INSERM U1093 در دیوژن
  •     انجمن دوستان مره و موزه های بُون

شرکا و صاحبان حقوق عکس‌ها

  • کُولِژ دُو فرنس 
  •  شهرداری بُون
  • کاخ گلستان تهران