هنگامیکه در بهمن ۱۳۹۶خورشیدی، طرح برگزاری یک نمایشگاه مشترک بین ایران و فرانسه با تکیه بر کرونوفوتوگرافی یا گاهنگاری اِتیِن-ژول مَره
(1904-1830م) از سوی آقای دکتر​ تیهری پُودزُو، استاد دانشگاه ​بوُرْگُونْیْ، مطرح شد، هیچ تصوری از کرونوفوتوگرافی ایرانی نداشته و ​نمیدانستیم که آیا مَره و همتای انگلیسیاش ادوارد مایبریج (1904-1830م)، در ایران قاجار هم رهروانی
داشتهاند یا خیر.
نخست، به لطف استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد ستاری،
مورخ عکاسی، با مجموعه عکس تیراندازی
با کمان از سوی مظفرالدینمیرزا (1324-1269ق) (441 ، 404 ، 423)
آشنا شدیم و سپس، با راهنماییهای استادان گرانقدری چون دکتر
علیرضا قاسمخان، مدیرعامل وقت موزه سینما، و مطالعه نوشتههای مرحوم دکتر شهریار عدل (1394-1322خ
) به درک بهتری از موضوع رسیدیم.
در این میان، به پیشنهاد خانم لیلا زندی، همکار وقتمان در عکسخانه شهر، طرح
برگزاری نمایشگاه را با یاری خانم دکتر نفیسهالسادات عبدالبقایی،
پژوهشگر نسخ خطی، به مدیریت وقت کاخ گلستان، آقای دکتر مسعود نصرتی، ارائه کردیم. شوق
ایشان برای تاریخ بازنمایی حرکت در ایران (برای مثال، در سفالینه شهر سوخته
)، منجر به
هدایت ما به سمت متخصصین موزه سینما و پژوهشگاه میراث فرهنگی شد.
همکاران آلبومخانه کاخ گلستان، به مدیریت خانم هلن اسدیان، رونگاشت
بسیاری از عکسهای قاجار را در اختیارمان قرار دادند و در بهار و تابستان ۱۳۹۷ خورشیدی، پژوهشهای شباهنگ کوثر و خانم
سمن صارمی در این مجموعه
غنی، برای یافتن گاهنگارههای قاجار به انجام رسیدند.
گرچه طی این دوران، به هیچ گاهنگارهای برنخوردیم و جز نزد ابراهیم
عکاسباشی و علیخان حاکم (1320-1260ق)(3-6-294 ,1-6-294
,2-6-294)، تلاشی مشابه را برای تجزیه حرکت ندیدیم، با ترفندهای
پیشینیانمان برای بازنمایی حرکت بیشتر آشنا شدیم. از گاوهای بالدارِ دروازه مللِ تخت جمشید (35-335) گرفته تا نقشهای برجسته فتحعلیشاه قاجار (1250
-1183ق) (72-163
,7-190) و الگوی ساسانیِ او در طاق بستان (
18-171 ،62-171)
، پویایی را در جایجای ایران به تماشا نشستیم. به تدریج، دیدگاهمان نسبت
به موضوع دچار تحول شد و پس از مشورت با همتای فرانسوی، به این نتیجه رسیدیم که
دیگر نه در جستجوی صِرفِ مشابه ایرانیِ این نوآوری غربی، که در طلب رویکرد ایرانی نسبت
به بازنمایی و ثبت حرکت باشیم؛ چه در آیینها (54-894 ,57-894 ,29-683)؛ چه در نقوش باستانی (16
-335 , 21-335 , 2-335)، چه نزد مردمی که در فلات ایران ساکن شدند (
1-10-137) و برای هماهنگی با طبیعت
پویا، کوچروی اختیار
کردند (18-169, 17-169) و برای دفاع از سرزمینشان، سواری (20-148 ,45-401 ,44-401)
، تیراندازی و کُشتی (38-357 ,53-894) آموختند و با پویاییشان، بر
اهریمنان چیره شدند(بیشتر).
به طول انجامیدن مراحل اداری و برخورد رویداد با همهگیری کووید ۱۹، منجر به برگزاری
نمایشگاه به صورت مجازی، با حمایت مادی و معنوی سفارت فرانسه در
ایران و مجموعه کاخ گلستان، به مدیریت خانم آفرین امامی، شد. آنچه در بخش قاجار
این نمایشگاه به تصویر درمیآید، منتخبی است از عکسهای یافت شده در مجموعه سایه
آلبومخانه کاخ گلستان، چه واسطه ثبتشان ایرانی بوده باشد و چه میهمان ایران.
امید که تلاشمان مقبول افتد و از آرای ارزشمند صاحبنظران بهرهمند
شویم.
ا​افزون بر بزرگوارانی که ذکرشان رفت، قدردان یاری پروردگار و همراهانی هستیم که
نامشان در ادامه میآید:
آقایان کریستیان دَرلُو، آهنگ کوثر، سینا ییلاقبیگی، محمدرضا طهماسبپور، محمد
بهشتی، احمد محیط طباطبایی، مهدی دهقانیزاده، کاوه معینپور، رضا صوفی، پُل اِدواردز، علیرضا عباسی، محسنی و روشن؛ خانمها محدثه زینلی، سارا بهادری، حبیبه خاتمی، فرزانه
اشراقی، رؤیا آتشتر، نیکی (آذرتاج) دوائی، مریم کامیار، مهشید اسماعیلپور خامنه، آزاده حکمی، فرناز خطیبی، فاطمه هنرمند، منصوره
آزادواری، شیده مستوفی، سارا خداکرمی، سارا حیدری، المیرا عابدی، طاهره ملامحمدی، اَنیک
لویی، کیمیا خدادادیفر، فرشته درویش زانوسی، ملیحه شبانیان، فاطمه فقیهی، میترا مرادی، مریم خلیلی و دیگر عزیزانی که
راه را برای بهثمر رسانیدن
این مهم هموار ساختند.
شباهنگ کوثر
شانزدهم اردیبهشت 1400 خورشیدی
ميرزا ابراهيمخان عكاسباشى اولين عكاسى ايرانى بود كه به شيوهاى هدفمند به بررسى و مطالعات سكانس عكاسى پرداخت. در اين عكسها، حس حركت تداعى میشود.
محمد ستاری
مورخ عکاسی-مدرس دانشگاه
تلاش عکاس و مظفرالدینمیرزا برای خلق یک صفحه متحرک و ثبت آن، سالها پیش از ورود سینما به ایران، به تماشا گذاشته میشود.
علیرضا قاسمخان
پژوهشگر-فیلمساز
Inv. 423
Inv. 404 16.9 * 12.2 cm
Inv. 441 16.9 * 12.1 cm
ابراهیم عکاسباشی (1337-1291ق)
تیر اندازی با کمان از سوی مظفرالدینمیرزا، به احتمال قوی در دوران ولایتعهدی مظفرالدین میرزا
کاخ گلستان، نگاتیوهای شیشهایِ 423 (نشسته)، 404 (ایستاده، 12.2 * 16.9 سانتیمتر)، 441 (کمان کشیده، 12.1 * 16.9 سانتیمتر)
چملیگول، یكی از شگفتیهای طبیعت، جزیرهای به پهنه نزدیك 80 متر مربع است كه در بركهای نزدیك سهبرابر سطح آن به آرامی میگردد. این جزیره، به گمان غالب، بخشی از چمنزار پیرامون بركه بوده كه با شسته شدن خاكِ زیر آن و بر اثر فشار آبی كه از كف بركه به درون آن وارد میگردد، از بخشی از پیرامونش جدا شده و غوطهور مانده است. وزش باد، فشار آب، و چرخش زمین پویائی آنرا سبب شدهاند.
سیدآهنگ کوثر
استاد بازنشسته پژوهش
Inv. 294-6-2 : عکس در هجدهم ذی الحجه (7 سپتامبر) گرفته شده است
Inv. 294-6-1 : عکس در بیستم محرم (8 اکتبر) گرفته شده است
Inv. 294-6-3 : عکس در بیست و دوم صفر (9 نوامبر) گرفته شده است
علیخان حاکمابنقاسم (1320-1260ق)
صاین قلعه / دریاچه معروف بچملی گل واقعه در یکفرسخی قریۀ یولقون اقاج ملکی ورثه سلیمانخان افشار / دریاچه چملی کل[ی] در میان چمنی در فضای درّه ء [ای] واقع است که دور ان دویست و چهل و شش [ذرع؟] و عمق ان از سه3 تا هفده ذرع است و آب انهم از زمین و کف دریاچه صاین قلعه / دریاچه معروف بچملی گل واقعه در یکفرسخی قریۀ یولقون اقاج ملکی ورثه سلیمانخان افشار / دریاچه چملی کل[ی] در میان چمنی در فضای درّه ء [ای] واقع است که دور ان دویست و چهل و شش [ذرع؟] و عمق ان از سه3 تا هفده ذرع است و آب انهم از زمین و کف دریاچه میجوشد در [؟؟] / در روی اب چمن بزرکی افتاده که قطر ان سه3 چارک است و طول ان هفتاد[؟؟] و عرض ان مختلف است در جای وسیعش بیست و پنج ذرع است / این چمن در [ رو؟؟] کشتی باختیار باد حرکت میکند و هر قدر جمعیت سوار و پیاده در روی ان بر[ ود؟؟؟] / چاکر خانه زاد در ماموریت صاین قلعه سه3 دفعه در ظرف دو ماه بتماشای ؟؟ و سه3 عکس را در یک نقطه برداشت محض انکه حرکت ان محسوس شود هر سه3 عکس در یکصفحه چسباند [؟؟؟] [با سپاس از یاری آقای محمدرضا طهماسبپور برای خواندن شرح مجموعه]
294-6-2 : یوم هیجدهم ذیحجه عکس برداشته شد، 1304ق، کاخ گلستان
294-6-1 : در بیستم محرم عکس برداشته شد[؟]، 1305ق، کاخ گلستان
294-6-3 : در بیست و دویم صفر عکس برداشته شد، 1305ق، کاخ گلستان
در ساخت بنا از الگویی نظاممند که دارای خاصیت گسترش هندسی است، استفاده شده. تناسبات حركت، ابعاد و شکلگیری معماری، یکی از خصوصیات شاخص معماری ایران شناخته شده است.
مریم کامیار
معمار-مدرس دانشگاه
لوییجی پشه (1864-1827م)
صورت جرزهای درب تخت جمشید و ستونهائی که در میان فاصله چهار جرز مشکل بجانور غریبه، 1274ق
کاخ گلستان، 35-335
تصویر راست (پیش از رسم بردار بُردار):
Luigi Pesce, Porta d'entrata alla ruine de Persepolis, 1858, Salted paper print from paper negative, The Metropolitan Museum of Art. NY, 67.606.21
Inv. 335-35
در این نقش برجسته، شاهد تلاش فتحعلیشاه قاجار هستیم برای بازنمایی خود، "آنچنانکه باید باشد" (ارسطو، فن شعر). او که از خود تصاویر زیادی بهیادگار گذاشته، در اینجا هم ظاهراً پادشاهان توانمند گذشته را الگو قرار داده تا چونان ایشان، پویا و غالب در سنگ ماندگار شود.
شباهنگ کوثر
پژوهشگر-مدرس دانشگاه
عبدالله قاجار (1326-1266ق)
شبیه خاقان خلدآشیان در سرسره / خانهزاد عبدالله قاجار / دارالخلافه ناصری، بیتا.
کاخ گلستان، 72-163
Inv. 163-72
انجام محاسبات مشابه دروازه ملل و صحنه شکار گراز طاق بستان برسنگنگاره تنگهواشی، به استخراج الگویی نظاممند منتهی نشد. شاهی که میخواسته حکایت پویاییاش بر سنگ حک شود، و/یا طراح این اثر، نه انسجام شاهنشاهان هخامنشی را الگو قرار داده و نه اراده همتایان ساسانی را برای بازیابی این انسجام. او در عین حضور در چند جای تصویر همانند نمونه خسرو ساسانی، اینبار، نوعی بینظمی را رقم زده است.
شباهنگ کوثر
پژوهشگر-مدرس دانشگاه
مریم کامیار
معمار-مدرس دانشگاه
Inv. 190-7
آقارضا عکاسباشی (1307-1259ق)
عکس شکارکاه خاقان خلدآشیان طاب ثراه که در تنکه واشی حجاری کردهاند رو بمغرب تاریخش 1233بوده است تا حال چهل و نه سال است / شهر صفر سنه 1282 / رضا / اود[؟]ئیل، 1282ق
کاخ گلستان، 7-190
در اینجا، هرچند با یک سنگنگاره مواجهیم، حالات به گونهای ارائه شدهاند که بیننده، بهواسطه استنتاج، صحنه را پویا حس میکند. استنتاج حرکت، هنگامیکه دو تصویر پشتسر هم بهنمایش در میآیند، همان احساس حرکتی است که در سینما به تماشاگر دست میدهد. حرکت تنها در مغز بیننده رخ مینماید. در اوایل سده گذشته، به اشتباه، این مسئله را حاصلی از ماندگاری دید بهشمار میآوردند.
تیهری پُودزُو
استاد علوم اعصاب
Inv. 171-18
آقارضا عکاسباشی (1307-1259ق)
خسروپرویز و اسب شبدیز که در طاق وسطام کرمانشاهان حجاری کردهاند، 1287ق
کاخ گلستان، 18-171
در صحنه شکار گراز طاق بستان، نحوه توسعه الگو بر مبنای مدول (سنجه / یک ساختار بنیادی ریاضیاتی) به کار رفته که با نسبتی خاص جهش یافته است. چنین الگویی منجر به القای حسِ حرکت به بیننده میشود.
مریم کامیار
معمار-مدرس دانشگاه
Inv. 171-62
آقارضا عکاسباشی(1307-1259ق)
شکار خوک / خسروپرویز در مرداب که در قایق نشسته است و در طاق وسطام حجاری شده است، 1287ق
کاخ گلستان، 62-171
در عکسهای شماره ۳۸-۳۵۷، ۲۹-۶۸۳،
۵۳-۸۹۴ و ۵۷-۸۹۴ در سه مورد با هم مشترک و از بعضی دیگر عکسهای حاضر در نمایشگاه متمایز هستند:
نخست، رهایی نسبیِ دوربین عکاسی از بازنمایی درباریان؛ دوم، توجه عکاس به لحظات در-میانی* (In-between) - لحظاتی
که بهطور طبیعی در حرکات عینی قابل
مشاهدهاند – بهجای حالاتِ برنامهریزی و از
پیش تعیینشده؛ و سوم، ایجاد جذابیتی اگزوتیک (Exotic) برای مخاطب احتمالی خارجی.
سمن صارمی
پژوهشگر مستقل
Inv. 683-29
ناشناس
بدون عنوان، بیتا.
کاخ گلستان، 29-683
در فلسفه ارسطو، حرکت بهعنوان خروج شیء از قوه (= δύναμις / dynamis) به فعل
(= energeia
/ ενεργεια) انگاشته میشده است. فلاسفه مسلمان، گاه،
بهمانند ابن عربی، در تقابل با
این نظریه سخن گفتهاند و گاه، بهمانند ملاصدرا، در توافق با آن.
زهرا هلن اسدیان
مسئول و امیناموال آلبومخانه کاخ گلستان
Inv. 894-57
ناشناس
سلام حضور مبارک در سبزمیدان ارک طهران، بیتا.
کاخ گلستان، 57-894
عکاسی از جشنها و مراسم اینچنینی، در اینجا سلام با
حضور ورزشهای نمایشی مثل بندبازی و کشتیگیری، حاکی از این مسئله است که توجه عکاس،
که پیشتر عمدتا به لحظات ایستا، ژستهای ویژه و موقعیتهای برنامهریزیشده جلب میشد،
حال بازیگوشانه معطوف به لحظات در-میانی، و دارای گیرایی بصری است.
سمن صارمی
پژوهشگر مستقل
Inv. 894-53
ناشناس
میدان ارک روز سلام نوروزیست پای سردر با کشتی گیری پهلوانان و بازی بندبازان، بیتا.
کاخ گلستان، 53-894
چنانکه از شرح این تصویر بر می آید، در میان آثار
انتخابی برای نمایش در «اکسپوزیسیون»، احتمالاً نمایشگاه جهانی 1878م، بوده است؛
تصویری که ضمن بازنماییِ پویاییِ موجود در ورزش باستانیِ کشتی، دارای جذابیتی اگزوتیک (Exotic) برای مخاطب خارجی است.
سمن صارمی
پژوهشگر مستقل
Inv. 357-38
احمد (1324-1264ق)
از عکسهائی است که به اکسپزسیون فرستاده شده، ح. 1296-1295ق
کاخ گلستان، 38-357
محل بازی تعزیه، تئاتری ایرانی که در دوره قاجار از اهمیتی شایان برخوردار بوده، محدودهای است که تماشاگران دور تا دور آن را فرامیگیرند و بهاینترتیب، با بازیگران ارتباطی متقابل برقرار میکنند. این شکل از اجرا برمیگردد به سنت تمرکزگرایی ما در تمام دوران معماری و هنر اسلامیمان؛ زیرا همیشه و از همه نقاط، نگاهمان به سوی مرکز است و از هر جا که حرکت کنیم، به مرکز میرسیم.
سینا
ییلاقبیگی
طراح صحنه-مدرس دانشگاه
Inv. 894-54
احتمالاً عبدالله قاجار (1326-1266ق)
تعزیه خوانی و شبیه خوانی در تکیه دولت است / ایام عاشورا، بیتا.
کاخ گلستان، 54-894
تصویر غلبه شیر (نماد عظمت، دلیری و جنگ) بر گاو (نماد حیات و حاصلخیزی) تصویر تکرارشدنی تخت جمشید است که به گفته محققان، نشان از رسیدن بهار و رخداد اعتدال بهاری در پایان زمستان دارد. طرز قرار گرفتن دو حیوان در کتیبه، نشانه غلبه شیر است بر گاو؛ و جالب این که نه خشمی در چهره شیر دیده میشود و نه ترسی در قیافه گاو. گاو بسیار مطیع ایستاده و تن داده به این رخداد.
آزاده حکمی
دانشجوی دکترای ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی-پژوهشگر
Inv. 335-2
لوییجی پشه (1864-1827م)
شکل بدنه جلو تخت جمشید که از سنک شکل بیرون اورده اند و نمای راه پله را نموده است تا بالای تخت، 1274ق
کاخ گلستان، 2-335
تکرارِ اشکال انسانی، فارغ از تفاوت اندک شکل ظاهری آنان، ریتمی پویا و در عین حال منظم را ایجاد کرده که با وجود بیجان بودن تصاویر سنگی، حرکت اما به خوبی در آن حس میشود. نظم و ایستایی حاکم بر این ریتم، شکوه و صلابت فرمانروایی را متذکر شده و گاه حتی در سکوت میتوان صدای قدمهای هماهنگ این لشگر عظیم را به وضوح شنید...
مهشید اسماعیلپور
طراح و مدیر هنری- پژوهشگر هنر
Inv. 335-21
لوییجی پشه (1864-1827م)
ایضاً شکل پیشروی تخت جمشید که باشکل مختلف صورت کشیده که پشت صورتها پله است تا بروی تخت، 1274ق
کاخ گلستان، 21-335
شاهنشاهِ هخامنشیِ به دفعات پویا و گاه هم ایستا بر روی سکههای وقت، این بار، در کاخ آپادانا، از حرکت ایستاده تا دیگران، از سراسر امپراتوری، برای دیدارش به حرکت درآیند؛ حکمرانی که در عین ایستایی، پویا است و مایه پویایی.
شباهنگ کوثر
پژوهشگر -مدرس دانشگاه
Inv. 335-16
لوییجی پشه (1864-1827م)
ایضا شکل جلو تخت جمشید که بصورتهای مختلف کنده کاری شده است و در پشت اینها راه پله است تا روی تخت، 1274ق
کاخ گلستان، 16-335
ناصرالدینشاه در سال ۱۲۷۴ خورشیدی، پیمانی انحصار کاوشهای باستانشناسی را در اختیار فرانسه قرار داد. یکی از این باستان شناسانی که به موجب این قرارداد به ایران آمد "ژاک دُمورگان" بود که به مطالعه تمدن عیلامی و کاوش در شوش پرداخت.
فرناز خطیبی
انسانشناس
Inv. 137-10-1
ناشناس
عمله جات اعراب هستند که مشغول کندن تل شوش هستند [در جریان کاوش هایJacques de Morgan ]، 1317ق
کاخ گلستان، 1-10-137
در پایان دوره قاجار، بیش از یكسوم جمعیت کشور، كوچروی را برگزیده بودند. كوچروی، جابهجایی دستهجمعی انسان و دام بین دو منطقه مشخص (سردسیر و گرمسیر)، با هدف بهرهوری بهینه از طبیعت است. نیاكانِ كوچروِ ما، بهترین روش كنار آمدن با پویائی طبیعت را یافته و نوادگان ایشان، راه رفته را برای هزاران سال، با موفقیت دنبال كردهاند.
سیدآهنگ کوثر
استاد بازنشسته پژوهش
ناشناس
دو صفحه عکس کوسفندهای اعتماد[؟] انحضرت است که در یورت خانلر خانی در حضور مبارک از رودخانه میگذرانند / در شهر ذیقعده بارس ئیل 1307، 1307ق
راست: کاخ گلستان، 17-169
چپ: کاخ گلستان، 18-169
Inv. 169-18
Inv. 169-17
مجسمه همایونی در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی به دست علیاکبر حجار ساخته شده است. این اثر احتمالاً از مجسمه ویلهلم اول، پادشاه کشور پروس، گرتهبرداری شده است. گرچه ساخت آن ۸ سال قبل از ترور شاه به اتمام رسیده، اما شخصیت شاه در سن جوانی با بدنی پویا طراحی شده است.اسب شاه حالتی متحرک دارد. برخلاف نقش برجستهها و آثار قبلی ساخته شده از شاه، این اثر مجسمهای پویاست.
مهدی دهقانیزاده
مجسمه ساز-پژوهشگر
هنر
Inv. 401-44
Inv. 401-45
منوچهر (??13-??12)
مجسّمۀ تمثال مبارک اعلیحضرت اقدس همایون شاهنشاه کل ممالک محروسۀ ایران السّلطان صاحبقران ناصرالدینشاه ارواح العالمین فدا است در قورخانه دارالخلافه ساخته شده است (چپ)
قسمتی دیگر از عکس مجسّمه است (راست)، 1306ق
کاخ گلستان، 44-401 (چپ) و 45-441 (راست)
از دیدگاه حکما، حرکت همواره مورد بحث و تحقیق بوده و گروهی از آنها حرکت را اصل اشیاء پنداشته و معتقدند که جریان عمومیِ عالم مدام با تغییر همراه است و جهان هر لحظه در تغییر و تجدد بهسر میبرد.
نفیسهالسادات عبدالبقایی
پژوهشگر نسخ خطی
Inv. 148-20
حسینعلی (??13-??12ق)
ملتزمین رکاب نصرت نصاب هستند که از رودخانه جاجرود عبور میکنند در روز سواری بجهته شکار در فصل زمستان 1307، 1307ق
کاخ گلستان، 20-148
پژوهشگر: حبیبه خاتمی
[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 116-113
[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 78-75
[2] هویان، آندرانیک، ناصرالدین شاه عکاس، گلستان هنر، شماره 8، تابستان 1386، صص 60-52
[3] هویان، همان.
“Instructeur militaire auprès de l'armée royale iranienne, a pratiqué la photographie sur négatif papier en Iran entre 1853 et 1858 env.” [2]
[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، ص 19
[2] http://data.bnf.fr/14978118/luigi_pesce تاریخ دسترسی: چهارم اردیبهشت 1400
[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 134-128
[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 85-83
[1] روزنامۀ دولت علیۀ ایران، به كوشش جمشید كیانفر و عنایتالله رحمانی، تهران، كتابخانه ملی، 1372، ج 2، ص 641
[2] افشار، ایرج، گنجینۀ عكسهایایران، تهران، نشر فرهنگ ایران، 1370، ص 37
[3] همان، ص 33
[4] همان،ص 38
[5] به كوشش افشار، ایرج،چهل سال تاریخ ایران در دوره پادشاهی ناصرالدینشاه. المآثر و الآثار، تهران، اساطیر، 1374، ج 1، چ 2، ص 48
[6] ستاری، محمد، «آقا رضا اولین عكاس حرفهای پُرتره در ایران»، نشریه هنرهای تجسمی، دوره جدید، ش 23، شهریورماه 1384، ص 23
[7] طهماسبپور، محمدرضا، ناصرالدین، شاهِ عكاس، تهران، نشر تاریخ ایران، 1381، ص 118 نیز: آلبومخانه كاخ گلستان، آلبوم شماره 293 عكسهای عتبات، یادداشتی از آقارضا عكاسباشی است كه «به فرمودۀ ناصرالدینشاه، وی میبایست یك نفر عكاس قابل را روانۀ عتبات عالیات كرده و عكسهایی را از اماكن مقدسه تهیه نماید. "... خانهزاد هم عباسعلی بیك را كه در این عمل [عكاسی] سالها بود در عكاسخانۀ مباركه مشغول خدمت و تعلیم عكاسی بود، با مخارج دولتی و عزت تمام روانه و مأمور این خدمت نمود...."
[8] بامداد، مهدی، تاریخ رجال ایران، تهران، زوّار، 1347، ج 1، صص 515- 514
[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 108-98
[1] نظری، فرهاد، کتاب عکس علی خان والی، گلستان هنر ، بهار 1388، شماره 15، صص 35-21
[2] تاریخ دسترسی: 25 اردیبهشت 1400
[3] نظری، همان.
[1] ذکا، یحیی، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376، صص 196-193
نمایشگاه گردانان
با حمایت سخاوتمندانه
شرکا و صاحبان حقوق عکسها